(P) Tainele educatiei acvatice pentru copii descifrate la Clubul Micii Campioni. Programe pentru copii din primele zile de viata

Relatia copiilor cu apa este una aparte. Reflexele de inot si faptul ca bebelusii se simt in largul lor in mediul acvatic, caci le aminteste de viata intrauterina, precum si beneficiile multiple ale hidroterapiei atat la nivel motric (sistem muscular fortificat, flexibilitate articulara, sistem osos bine dezvoltat), cat si la nivel socio-cognitiv prin dezvoltarea inteligentei emotionale sunt tot atatea motive pentru a lua in considerare un program de educatie acvatica adecvat varstei copilului.


Primul centru de educatie acvatica din Romania, Clubul Micii Campioni, centru afiliat FaaEL (Fédération des activités aquatiques d’Eveil et de Loisir), desfasoara in prezent programe de educatie acvatica pentru bebelusi si copii aplicand metoda “joc cu reguli”, pentru peste 150 de copii cu varste cuprinse intre 4 luni si jumatate si 7 ani. 

Mai mult decat un loc de balaceala, o adevarata scoala

Cand este indicat sa ducem copilul la bazinul de inot? Care sunt criteriile in baza carora alegem o piscina pentru cursuri de inot pentru copii? Care sunt protocoalele de lucru cu bebelusii si copiii si cum difera in functie de etapa de dezvoltare a copilului? Exista meseria de instructor de educatie acvatica pentru bebelusi? …acestea si inca multe alte intrebari isi gasesc raspunsul la Clubul Micii Campioni.

“In general, pentru activitatile de tip << loisir >>   tindem sa luam decizii bazandu-ne pe criterii ce tin mai degraba de comoditate, cum ar fi pretul mic, proximitatea, programul flexibil. Ei bine, toate aceste aspecte ar trebui sa paleasa in fata adevaratelor criterii in alegerea unui centru de educatie acvatica, cum ar fi: securitatea copilului cu toate aspectele acesteia (calitatea apei; sistemul de tratare al apei; analiza bilunara a apei ; reimprospatarea frecventa a apei), dotarile clublului in privinta vestiarelor si spatiilor create special pentru bebelusi (loc de joaca, loc de masa/camera de alaptare), calificarea instructorului de educatie acvtica. Pe scurt, centrul de educatie acvatica nu este doar un simplu loc de balaceala, ci un spatiu care sa respecte pentru propriul ritm de dezvoltare, pentru nevoile, temerile si starea de bine a celor mici, un loc pe care trebuie sa il alegem cu grija.”, puncteaza Mihaela Morcovescu, manager Clubul Micii Campioni.

Programele de instruire si perfectionare urmate de instructori, insusirea unor manevre corecte si eficiente pentru lucrul cu micutii in apa, precum si materialele didactice potrivite si speciale reprezinta, de asemenea aspecte extrem de importante in evaluarea unui centru de activitati acvatice pentru copii. In aceeasi masura este important sa avem in vedere si calitatea apei, care este recomandat sa fie la o temperatura de 30-32 grade Celsius si sa fie tratata printr-o statie de electroliza salina, clorura de argint sau alt sistem fara clor artificial, pentru a proteja tegumentul copiilor.

Lansat inca din 2004, Clubul Micii Campioni indeplineste toate standardele in vigoare, iar ca pionier in domeniu putem spune ca pe multe dintre acestea le-a si setat prin activitatea neobosita de a profesionaliza domeniul, prin eforturile de a inregistra oficial ocupatia de instructor de educatie acvatica si prin dorinta de a imbunatati calitatea relatiei apa-copil pentru copiii din Romania. In toti acesti ani, clubul si-a perfectionat constant serviciile oferite, prin instruirea personalului si prin pasii neobositi in a profesionaliza educatia acvatica in Romania. astazi, echipa Micii Campioni cuprinde peste 12 instructori de educatie acvatica formati inclusiv prin stagii de pregatire in parteneriat cu FaaEL, federatia acvatica din Franta, iar la capitolul portofoliu de servicii desfasoara programe pentru bebelusi si copii pe patru categorii de varsta, precum si programe pentru gravide si cursuri de puericultura pentru viitorii parinti.

Educatia acvatica – mesager al medicinei preventive

Framantarile tinerilor parinti sunt cel mai adesea legate de motricitatea nou-nascutului si de bifarea unor momente cheie importante in dezvoltarea psiho-motrica a acestuia. Cand isi sustine capul singur? La ce varsta se poate rostogoli singur pe burta? Cand se poate ridica singura in fundulet? si asa mai departe… toate, strans legate de ingrijirea nou-nascutului intr-un mod adecvat. 

Raspunsul pentru toate aceste griji si metoda prin care pot fi risipite este “Metoda Sultana”, un program de stimulare timpurie a nou-nascutului initiat de Georgeta Sultana, presedinte fondator Micii Campioni si asistent medical pediatru practicant din 1975, acreditata de federatia acvatica din Franta FaaEL si licentiata in psihologie.  

Benefica atat pentru nou-nascutul fiziologic normal, cat si pentru copilul cu nevoi speciale (nou-nascut prematur, cu risc neuro-motor, greutate mica la nastere, deformari de pozitie ale membrelor, deformari ale cutiei craniene, asimetrii faciale, hernie ombilicala, cefalohematoame, elongatii de plex branhial, torticolis, Sindrom Down), “Metoda Sultana” condenseaza un program educational de fortificare a organismului si stimulare cognitiva a bebelusului desfasurat la domiciliu, printr-un cumul de discipline care interfereaza benefic pentru dezvoltarea copilului: masaj, gimnastica si hidroterapie.

“Educatia acvatica este singura activitate motrica si socializare care poate fi practicata de un copil la varste extrem de fragede. Copiii adora apa si primesc cu atat de multa lejeritate lectiile de educatie acvatica, exersandu-si reflexele native, incat este o incantare sa vezi cum exerseaza miscarile cu bucurie, dar si ambitie si mult mult elan, genul acela de entuziasm pe care numai exuberanta varstelor inocente il aduce.” a punctat Georgeta Sultana, presedinte si fondator Clubul Micii Campioni. 

Beneficiile educatiei acvatice in plan psiho-motric sunt foarte importante pentru dezvoltarea copilului. Un studiu statistic facut pe un lot de 80 de copii din Clubul Micii Campioni, care au practicat programele de educatie acvatica si care au inceput cu Metoda Sultana inca din primele zile de viata a demonstrat cu baterii de teste acreditate international (Testul arborelui, Testul Raven, Testul Personalitatii) faptul ca acesti copii au inregistrat un nivel ridicat in ceea ce priveste dezvoltarea inteligentei emotionale, stimei de sine, gradului de sociabilitate. Educatia acvatica reuseste si fortificarea masei musculare, care sustine un sistem osos puternic si armonios dezvoltat, cresterea capacitatii respiratorii, o mobilitate crescuta si o imunitate sporita. 

Modul de lucru – joaca structurata

Educatia acvatica exersata prin “Metoda Sultana” continua cu programul in colectivitate dupa varsta de 4 luni si jumatate, adica dupa incheierea calendarului de vaccinari obligatorii, care ii confera copilului imunitate. Educatia acvatica in colectivitate, adica la bazinul de inot se desfasoara pe protocoale, in functie de varsta copilului si isi propune adaptarea acestuia cu apa prin “joc cu reguli”, cu obiective bine stabilite. In functie de propriul ritm de dezvoltare al copilului, dupa varsta de 3-4 ani se poate trece la etapa de initiere in inot.

Este bine de stiut ca este nevoie sa existe un protocol de lectie pentru fiecare categorie de varsta, cu exercitii specifice care i se propun copilului, fise de evaluare initiale si periodice, in care este prezentata evolutia copilului in cadrul programului, tinand cont de mai multi factori, dar si planuri de educatie acvatica personalizate, cu prezentarea obiectivelor pentru perioada urmatoare sau categoria de varsta urmatoare. Insa toate aceste obiective si pasi in evolutie vor fi corelate cu ideea de joc. Prin joc, copilul va invata miscarile, va imita ce vede la alti copii sau la parinte sau instructor, pentru ca prin joc se creeaza o atmosfera placuta si relaxanta, de incredere si siguranta.

Pe scurt, despre programul de educatie acvatica la Micii Campioni, pe paliere de varsta:

  • PRO-BEBE (4 luni si jumatate – 1 an) – Obiectiv: acomodarea cu mediul acvatic ti stimularea reflexelor primare (de scafandru)
  • BEBE-FORTE (1 – 2 ani) – Obiectiv: deplasarea in mediul acvatic si invatarea mecanismului respiratiei acvatice
  • STaR (2-3 ani) – Obiectiv: stimularea miscarilor specifice inotului, insusirea notiunilor pregatitoare pentru invatarea procedeelor de inot
  • CaMPION (peste 3 ani) – Obiectiv: invatarea, consolidarea si perfectionarea procedeelor de inot

***

Clubul Micii Campioni a fost inaugurat in 2004, fiind primul club din Romania destinat in exclusivitate nou-nascutului si copilului mic. Tot in 2004, in parteneriat cu FaaEL au inceut primele cursuri din cadrul Școlii de Formatori in Domeniul acvatic, proiect al Clubului ce a avut ca scop certificarea primilor instructori cu specializarea nou-nascut si copil mic din domeniul acvatic, din tara noastra. In 2012, asociatia Clubul Micii Campioni obtine introducerea in Clasificarea Ocupatiilor din Romania (COR) a ocupatiei de “instructor educatie acvatica”, finalizand si redactarea standardului ocupational si a calificarii corespunzatoare acestei noi profesii, validate de Comisia de Validare a autoritatii Nationale pentru Calificari, in acelasi an. In 2013, aNC acorda autorizatia pentru desfasurarea cursurilor de calificare pentru profesia de instructor de educatie acvatica, iar in 2014, asociatia Clubul Micii Campioni primeste si autorizatia pentru desfasurarea cursurilor de perfectionare pentru aceasta meserie.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *